Ikimokyklinio amžiaus vaikų rašymo įgūdžių raida

Rašymas yra kompleksinis procesas, reikalaujantis daugelio įgūdžių. Prieš pradedant rašyti vaikas pirmiausia turi išvystyti tam tikrus rašymui reikalingus įgūdžius (pre-writingskills). Šie įgūdžiai prisideda prie vaiko galimybės laikyti ir naudoti pieštuką, piešti, rašyti, kopijuoti ir spalvinti.Vaiko pasirengimas rašymui įvertinamas pagal tai, kokias figūras (pre-writingshapes) sugeba nukopijuoti.

  • 10-12mėn. – spontaniškai keverzoja ant popieriaus lapo.
  • 2-3 m. – imituoja horizontalų, vertikalų brūkšnį, apskritimą.
  • 3 – 4 m. – nukopijuoja horizontalų, vertikalų brūkšnį, apskritimą; imituoja +, pasvirusią liniją /  ir\, kvadratą.
  • 4-5 m. –nukopijuoja +, kvadratą, pasvirusią liniją /  ir\ ; imituoja X, trikampį.
  • 5-6 m. – nukopijuoja X, trikampį, parašo vardą spausdintinėmis raidėmis, nukopijuoja daugelį didžiųjų ir mažųjų raidžių.

 Kodėl svarbu išugdyti tinkamus rašymo įgūdžius? Kokie jie?

Šie įgūdžiai svarbūs, nes leidžia vaikui sklandžiai ir efektyviai naudoti rašymo priemonę. Jeigu, šie įgūdžiai nėra pakankamai gerai išugdyti, lydi, tokie jausmai kaip nusivylimas ir priešiškumas rašymo užduočiai, neįskaitomas raštas, greitas nuovargis rašymo metu, nepasitikėjimas savimi. Visa tai vėliau gali turėti įtakos akademiniams vaiko pasiekimams, nes vaikas vengs rašymo užduočių ir/arba sutelks dėmesį ne į pačią rašymo užduotį (turinį), bet rašyseną.

Prieš pradedant rašyti vaikai turėtų išlavinti šiuos įgūdžius:

  • Rankos ir pirštų jėga:gebėjimas įtempti reikiama jėga rankos ir pirštų raumenis, tam, kad kontroliuotų judesius laikant pieštuką.
  • Vidurio linijos kirtimas:gebėjimas kirsti įsivaizduojamą vidurio liniją, kad vaikas galėtų rašyti iš kairės į dešinę.
  • Rašymo priemonės suėmimas:kaip laikoma rašymo priemonė. Efektyviai laikomai rašymo priemonei sunaudojama mažiau energijos, todėl vaikas pavargsta mažiau ir ilgiau atlieka rašymo užduotį.
  • Akies- rankos koordinacija:gebėjimas kontroliuoti rankos judesius pagal tai kokia informacija gaunama iš regėjimo sistemos.
  • Abipusė rankų integracija:gebėjimas naudoti abi rankas vienu metu, kai viena ranka yra pagrindinė, pvz. laikanti ir judinanti rašymo priemonę dominuojanti ranka, kai tuo tarpu kita ranka prilaiko popieriaus lapą).
  • Viršutinės galūnės jėga:petiesjėga ir stabilumas leidžiantis kontroliuoti dilbio, riešo ir pirštų judesius rašant.
  • Manipuliavimas daiktu: gebėjimas įgudusiai manipuliuoti daiktais (laikyti ir judinti pieštuką ir žirkles, dantų šepetėlį, šukas ar stalo įrankius).
  • Vizualinis suvokimas: galvos smegenų gebėjimas interpretuoti ir suteikti prasmę pamatytiems vaizdams, pvz. raidėms ir skaičiams.
  • Dominuojanti ranka: vienos rankos naudojimas atliekant kasdienes užduotis leidžiantis tobulinti įgūdžius.
  • Pirštų atskyrimas: nykščio, smiliaus ir vidurinio pirštų naudojimas, atskirai nuo ketvirto ir penkto pirštų, kurie reikalingi stabilizuoti delną ir kitus pirštus.

Vienas iš svarbiausių aspektų turinčių įtakos rašysenai – rašymo priemonės laikymas (pencilgrasp). Jau tuomet, kai mažylis pradeda griebti ir laikyti daiktus delne, jis mažais žingsneliais artėja prie to momento, kai paims rašymo priemonę (žr. Griebimo vystymasis).


Straipsnį parengė: vaikų ergoterapeutė Gina Šegždaitė

Tel. 864691842
El. paštas: segzdaite.gina@gmail.com